Uruk Mask - قناع الوركاء
 

قناع أوروك- الوركاء


هذا الأثر يعود تاريخه إلى حقبة أوروك المتأخّرة حوالي 3300-3100 ق.م. مرمر أو ألباستر، الإرتفاع 21.5 سم. لقد سرقت هذه القطعة خلال غزو بغداد في نيسان 2003 و من ثم تمت إستعادتها و إرجاعها إلى المتحف في أيلول 2003.


هذا الرأس من المرمر لإمرأة عثر عليه في معبد الإلهة أينانا، أوروك. و يعرف شعبيا بإسم قناع الوركاء, و أيضا بإسم سيدة الوركاء و كذلك "الموناليزا السومرية". و يعد من أقدم النماذج التي تمثل وجه الإنسان. الرأس لربما كان متصلا بتمثال أكبر مصنوع من مواد متنوعة. العينين المجوفتين و كذلك الحاجبين تحملان أثر ترصيع قديم, لربما الصدف و اللازورد بالنسبة للعينين. الخروم في الأذنين تشير لكون الصورة كانت ترتدي المجوهرات و غطاء رأس.


أكتشف قناع الوركاء في الثاني والعشرين من شباط/ فبراير 1939 من قبل بعثة معهد الآثار الألماني، بقيادة الدكتور أ. نولدكه، في مدينة أوروك، جنوب بغداد الحالية. عثر على القناع في منطقة إينانا من المدينة – وسميت بذلك نسبة للإلهة إينانا التي تم تكريس المعابد هناك لها.


المادة: رخام
الإرتفاع: 20 سم (8 إنش)
الفترة السومرية: 3300-3000 ق.م.
مكان الإكتشاف: أوروك – جنوب العراق
تاريخ الإكتشاف: 1939


الموقع الحالي: المتحف العراقي – بغداد
الرقم المتحفي: 45434 م ع
________


The Mask of Uruk/Warka


The object dates from the Uruk/Warka. Late Uruk culture, c. 3300-3000 BC. Marble or alabaster, h. 21.5 cm.


The piece was looted in during the fall of Baghdad in April 2003, then later retrieved and returned to the museum in Septemeber 2003.
This marble head of a woman was discovered in the temple precinct of Inanna, Uruk. It is populary known as the 'Mask of Warka', and also the 'Lady of Uruk' and the 'Sumerian Mona Lisa'. It is one of the very earliest representations of the human face. The head was attached to a larger statue made of various materials. The hollowed out eyes and eyebrows bear traces of an ancient inlay, perhaps shell and lapis lazuli for the eyes. Perforations at the ears indicate that the image once wore jewellery and a headdress.


The Mask of Warka was discovered on 22 February 1939 by the expedition of the German Archaeological Institute, led by Dr A. Nöldeke, in the city of Uruk south of modern Baghdad. The Mask was found in the Eanna (or Ianna) district of the city — so named for the goddess Inanna to whom the temples are dedicated.


Material: Marble
Height: 20 cm (8 in)
Sumerian period (3300–3000 BCE)
Discovered: Uruk, Southern Iraq
Date of discovery: 1939


Present location: Iraq Museum, Baghdad
Identification: IM45434

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker