Ram on Thicket - كبش على شجيرة
 

كبش على شجيرة

أور - جنوب العراق 2600 - 2400 ق.م

هذه عبارة عن أحد زوجين متطابقين أكتشفا عن طريق ليونارد وولي في حفرة الموت الكبرى، واحدة من قبور المقبرة الملكية في أور، النسخة الأخرى موجودة في متحف جامعة بنسلفانيا في فيلادلفيا في الولايات المتحدة الأمريكية، لقد سميت الكبش على الشجيرة من قبل المنقب ليونارد وولي متأثرا بما ورد في الكتاب المقدس، سفر التكوين 22:13 فقد أمر الرب النبي إبراهيم أن يضحي بإبنه إسحق و لكن في اللحظات الأخيرة رفع إبراهيم عينيه و نظر فأبصر خلفه كبشا قد علق قرنيه في شجيرة فتقدم إبراهيم و أخذ الكبش و عرض عليه أن يحرق بدل إبنه

الكبش يوصف بدقة أكثر كعنزة و يصل إلى ألذ فروع الشجيرة في طريقة يمكن ملاحظتها بين العنزات، فالماعز و الأغنام تعد من بين أقدم الحيوانات التي تم إستئناسها في الشرق الأدنى، و كانت تشكل ملامح الحياة اليومية الزراعية و قد صورها الفنانون بأشكال مختلفة كثيرة.

الشكل كان قد سوي مسطحا تحت ثقل التربة و كان القلب الخشبي قد إندثر. الشمع كان يستعمل للصق الأجزاء ببعضها كما رفع من الأرض و من ثم تمت إعادة ترميمه لهذا الشكل، رأس الكبش و أرجله كانت مغطاة بأوراق الذهب و أذنيه من النحاس "اليوم تبدو خضراء" و قرنيه الملتويين و الصوف الذي يغطي كتفيه من اللازورد بينما صنع الصوف الذي يغطي باقي الجسم من الأصداف و أعضاؤه التناسلية من الذهب. الشجرة مغطاة بصفائح ذهبية مع زهور ذهبية و كل الشكل يستند على قاعدة مستطيلة صغيرة مزينة بالموزائيك المكون من أصداف و حجر كلسي أحمر و اللازورد.

الأنابيب المرتفعة من كتفي العنزة تقترح إمكانية إستعمالها كحامل لشيء ما، كطاسة أو كأس خمر في الغالب.

المتحف البريطاني - لندن

 


 

The 'Ram on a Thicket'

From Ur, southern Iraq, about 2600-2400 BC.

This is one of an almost identical pair discovered by Leonard Woolley in the 'Great Death Pit', one of the graves in the Royal Cemetery at Ur. The other is now in the University of Pennsylvania Museum in Philadelphia. It was named the 'Ram in a Thicket' by the excavator Leonard Woolley, who liked biblical allusions. In Genesis 22:13, God ordered Abraham to sacrifice his son Isaac, but at the last moment 'Abraham lifted up his eyes, and looked, and behold behind him a ram caught in a thicket by his horns: and Abraham went and took the ram, and offered him up for a burnt offering in the stead of his son'.

The 'ram' is more accurately described as a goat, and he reaches up for the tastiest branches in a pose often adopted by goats. Goats and sheep in the Near East were among the earliest animals to be domesticated. They were an everyday feature of agricultural life and are regularly depicted by artists in many different ways.

The figure had been crushed flat by the weight of the soil and the wooden core had perished. Wax was used to keep the pieces together as it was lifted from the ground, and it was then pressed back into shape. The ram's head and legs are covered in gold leaf, its ears are copper (now green), its twisted horns and the fleece on its shoulders are of lapis lazuli, and its body fleece is made of shell. Its genitals are gold. The tree is covered in gold leaf, with golden flowers, the whole supported on a small rectangular base decorated with a mosaic of shell, red limestone and lapis lazuli.

The tube rising from the goat's shoulders suggests it was used to support something, most likely a bowl.

The source:The British Museum Website

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker