Copper Frieze - إفريز نحاسي
 

إفريز نحاسي. تحفة معدنية نادرة.

من معبد ننخورساك، تل العبيد، جنوب العراق. حوالي 2600-2400 ق.م.

هذا النحت البارز هو واحد من مجموعة من الأشياء التي عثر عليها في موقع تل العبيد الصغير، قرب بقايا مدينة أور. و قد أكتشفت في قاعدة أساس من الآجر و التي بني عليها معبد مكرس للإلهة ننخورساك.

الإفريز لربما كان يقف فوق بوابة المعبد، و إذا صدق ذلك، فإنه من أكثر العناصر إدهاشا و الناجية من واجهة المعبد. الإفريز كان محطما بصورة سيئة عندما عثر عليه. فقط أحد رؤوس الظباء كان سليما و رأس النسر كان يحتاج إلى ترميم. هذا الترميم، يستند على صور من تواريخ مشابهة، و هي تبين النسر ذو رأس الأسد إمدوكود، رمز الإله ننكرسو. الفنان سمح لرأس الأسد أن يجناز حدود الإطار، مقترحا بذلك القوى العظمى لإمدوكود.

هذا النحت الناتئ مصنوع من صفائح من سبيكة نحاسية مطروقة و مشكلة و مثبتة، بدبابيس و أطوال ملتوية من النحاس، إلى قلب خشبي مغطى بالقار. و يعد بقاء هذا العمل المعدني من هذه الفترة إستثنائيا. على الرغم من أن النحاس، لربما يكون قد قدم من مناطق عمان أو إيران، كان الأكثر إستعمالا في ذلك الوقت، معظم الأشياء المعدنية قد تحللت أو تم صهر المعدن ليستعمل مرة أخرى.

المتحف البريطاني - لندن


Copper frieze. A rare metal work survival.

From the temple of Ninhursag, Tell al-'Ubaid, southern Iraq.
About 2600-2400 BC.
This relief was one of a group of objects found at the small site of Tell al-'Ubaid, close to the remains of the city of Ur. It was discovered at the base of a mud-brick platform on which had been built a temple dedicated to the goddess Ninhursag.

The frieze may have originally stood above the door of the temple, and if so, is the most striking element of what survives of the temple façade. The frieze was badly damaged when it was found. Only one stag's head was recovered intact and the head of the eagle had to be restored. This restoration, based on images of similar date, shows the lion-headed eagle Imdugud, the symbol of the god Ningirsu. The artist has allowed the lion head to break out of the confines of the framework, suggesting Imdugud's great power.

The relief is formed from sheets of copper alloy beaten into shape and fastened, with pins and twisted lengths of copper, to a wooden core coated with bitumen. The survival of such a large piece of metalwork from this period is exceptional. Though copper, probably from the regions of modern Oman and Iran, was the most widely-used metal at this time, most metal objects have either disintegrated or the metal was melted down and re-used.

The source: The British Museum Website
Check: http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/me/c/copper_frieze.aspx

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker